marts 2017

Standard

Månedens foto er hasselnøddernes rakler. De er så smukke og får mig til at tænke på alle de nødder, jeg måske kan samle ind til efteråret. Det er virkelig forunderligt at kunne samle nødder ind uden at have rørt en finger for det. En af naturens gaver. Og uberegnelig. Forrige år var der mange. Jeg  har stadig nødder i fryseren. Sidste år var der ikke en nød. 

30. marts
Der ryddes stadig op i haven. Det fortsætter nok hele året med oprydning. For øjeblikket handler det om at fjerne visne blade og græs. Ligeledes grene og kviste fra træfældning og nedskæring.

oprydning af kornel

Vi har gjort alvor af at skære kornellen ned. Planen er så, at den vokser op igen med knaldrøde grene.

rive sammenbunker

Her skal være kartofler. Det kan ikke lige ses endnu. Men processen er i gang.

oprydning omkring træer og buske

Så er der foden af træerne og fødderne på buskene. Der skal ryddes op og ordnes så meget som tiden rækker til.

automatisk vanding

Drivhuset tømmes for overvintrende planter. En del sættes i vand for at se, om de overlever – hvilket mange heldigvis har bestemt sig til. Her bruger jeg den naturlige vanding – selvbetjening i græsplænen.

29. marts
Der er stadig masser af grønt og spiseligt i haven. Og jeg er endnu ikke begyndt med brændenældeskud eller skvalderkål.
Kålbedet står smukt.

kålbedet er der endnu

Vi tager stadig frisk kål ind og afventer forårets fine gule kålskud.
Og så er der  pibeløg og kokleare.

pibeløg

c-vitaminbombe kokleare

Godt grønt og gode c-vitaminer.

27. marts
Jeg skal da love for, at foråret er kommet til Gislinge. Høj sol og masser af ting, der skal gøres i haven. Men før jeg går i gang med dagens aktiviteter hver dag, går jeg lige en tur ud og hilser på mine anemoner. De er dukket frem på et af deres steder. De plejer at være en del steder, men måske har jeg rodet så meget i jorden de andre steder, at de er skadet.De vil jo helst have ro og fred.

de første anemoner

Da jeg var barn fik jeg Blomsterbogen af min tante Karen. Det var en række blomsterdigte af Brinck Hilligsøe. Smukt illustreret. Jeg var sikker på, at der dansede alfer i en rundkreds på illustrationen til anemonedigtet. Da jeg genfandt bogen for et par år siden, skyndte jeg mig at slå op på anemonedigtet for at se alferne.
Der var ingen alfer. Det må have været fri fantasi eller ønsketænkning.
Når jeg står ude i haven og nyder anemonerne forestiller jeg mig alligevel  små alfer danse rundt i kreds blandt dem. Og sådan er det.

24. marts
Vejret har været dejligt et par dage, og jeg kan jo ikke blive ved med at ligge på sofaen og være utilfreds med oversvømmelserne i haven.
Men mens jeg slappede af, havde jeg  stor fornøjelse af  at læse om træernes hemmelige liv. Det er helt klart at forfatteren – Peter Wohlleben værdsætter træerne meget højt.  Alene hans ordvalg viser det. Han taler om træernes socialkontor , om træernes kærlighedsliv og børneopdragelse. Om kronprinser og gadebørn. Det gør det lidt muntert at læse bogen. Han omtaler roden som træets hjerne og fortæller om de elektriske impulser, der kan måles i de fineste, yderste rødder.Og om hvordan  træet lærer af sine erfaringer.
Det er bare en af de større fornøjelser  at læse den, og jeg kigger på træerne med nye øjne, når jeg kommer ud i haven.

21. marts
Jeg har været i Jylland nogle dage. Og der var kulde og hagl og lidt slud. Så jeg glædede mig til at komme hjem til foråret.
Og der var lunt og dejligt, men der var faldet 13 mm regn mens jeg var væk, og det kunne ses.

oversvømmet igen

Her plejer at være græsplæne.
Jeg bliver altså påvirket af det. Føler mig sat tilbage til start. Jeg tror, jeg opgiver haven nogle dage.

16. marts
Der er kommet vand i søen. Ikke at det har regnet meget. For et stykke tid siden kom der 10 mm. Ellers er der kun kommet 1 eller 2 mm på et døgn. Men som vi tidligere har oplevet det, så trækker vandet herhen i løbet af nogle dage.
Så har jeg en mistanke om, at der er kappet et afløb fra grøften i forbindelse med renovering af kloakkerne. Og det ved jeg ikke rigtig, om jeg har kræfter til at forfølge.

vandhul fyldt igen

Nu er der i hvert fald vand nok til forårets vanding af rododendronbedene.
Da jeg kom derud i går morges lettede et par ænder fra søen. Det kan være, at de kommer igen, men de bliver ikke. Det er der ikke ro nok til.

15. marts
Så er rågerne flyttet ind igen. Der var lidt larm et par dage, men slet ikke en masse skrigeri som sidste år.
Det er nok de samme par, der har vundet hævd på rederne.
Der sidder hele tiden en fugl på reden eller på en gren lige ved siden af reden. Mon de allerede har lagt æg.

råger igen i år

Heldigvis er der stadig kun to reder, så det ser ikke ud til, at de er i gang med at udvikle en koloni. Og i virkeligheden generer de ikke på nogle måder i løbet af sommeren. 

12. marts
Så er det rigtig krokustid. Floksbedet er rigtig flot. Ikke af floks – endnu. Men krokus og påskeklokker.

Hvert år sætter jeg lidt krokus i bedet. De til venstre er på tredje år og har etableret sig. De til højre er på andet år og er i gang med at etablere sig.

10. marts
Jeg har arbejdet lidt mod vest. Vi er ved at rydde op, hvilket giver fri bane for vestenvinden. Den vil vi bremse lidt, mens der vokser noget underlæ op.

net sat op

Derfor har vi sat et dyrehegn op mellem nogle træer. Der er blevet en masse materiale fra thujaen og det har jeg flettet i nettet.

thuja i net

Og ja. Jeg ved godt, at det ikke bliver ved med at være smukt grønt. Det bliver brunt i løbet af sommeren. Men bladene falder ikke af, så det bliver ved med at bremse vinden en smule.

8. marts
Jeg har købt den fineste fuglekasse. Den er fint malet  med et vindue, så man kan kigge ind til reden. Og det er ikke en almindelig fuglekasse. Det er byg1by fuglekasse. Fuglekasserne laves af pensionister, dekoreres af forskellige kunstnere og sælges så. Alt overskuddet går til at bygge en landsby i Burundi.

fuglekasse

Det var en Søren Ryge udsendelse, der gjorde mig opmærksom på projektet.Hjælp til selvhjælp. Værd at støtte.

6. marts
Manden har haft travlt.
Vi har en meget stor og gammel thuja vest for huset. For mange år siden blev den skåret ned til godt 2 meters højde. Den så rærlig ud i et par år, men blev så rigtig flot igen. De senere år hvor der har været så vådt i vinterhalvåret er den begyndt at hælde ind mod huset.
Det er der nu gjort noget ved.


tilpasning-af-thujaen-a

Nu kan vi gå hele vejen rundt om den uden at få grene i hovedet. Siden billedet blev taget er der fjernet endnu mere på siden over mod garagen.
Dog er grenene med gynge og ringe urørte.
Der vil gå nogen tid, før den er flot igen, men den skal nok klare det. Den har en vældig kraft.

tilpasning-af-thuja-2

Fine lange grene – her med fuglerede – velegnet til hegn og gærder, fordi de er så holdbare. Der er en olie i, man bliver helt svimmel af, hvis man ikke går væk en gang imellem og får frisk luft.

4. marts
Og ja. Jeg er begyndt at så. Frø, der kræver en spiringstemperatur på 12 til 18 grader er på loftet. Fra 16 til 20 grader på gulvet i stuen. Og de frø, der kræver mere end 20 grader er på radiatoren eller gulvvarmen i kontoret.

saning-i-gang-a

Jeg bruger et par bedrollere til såbakkerne.
Der er kommet to slags salat op samt zinnia og middagsblomst.

saning-i-gang-b

Når planterne er spiret forfremmes de til en plads i vindueskarmen.

2 thoughts on “marts 2017

    • Tak skal du have. Håber, at alt er vel hos jer. Vi har det godt og her er ikke oversvømmet i år, så vi kan arbejde i haven. Forleden var vi oppe i din gamle pilemark for at hente pil, Men der var så vådt, at vi ikke kunne få bilen derop, så vi opgav.

      Like

Leave a comment