Maj 2017

Standard

Maj måneds foto skal være blomstrende træer. Vi starter med kirsebærtræet. Der er ansats til mange bær. Det var der også sidste år. men fuglene kom os i forkøbet . Forrige år satte vi net over, men bærrene blev spist af insekter – mest fluer af en slags.
Indtil videre glæder vi os over de smukke blomster.

Nu er pæretræerne også sprunget ud. Pæreblomsterne er så smukke med de røde støvdragere.

pæreblomster

Hvidtjørnen blomstrer også nu. Jeg har læst, at hvidtjørn beskytter hjemmet. Da vi kom var der en hel hæk, så huset  må have været godt sikret. Nu er der kun et enkelt træ tilbage fra hækken . Jeg håber stadig beskyttelsen virker.

hvidtjørn

Æbletræerne har også været i blomst. Ikke alle sammen – måske halvdelen. Belle de boscopperne og Ingrid Marie er stabile hvert år. Da jeg ville ud og fotografere dem i dag – den 29. maj – var blomstringen forbi, for alting går bare så hurtigt nu .

30. maj
Der er vidunderligt mange geranier i blomst for tiden. En af mine yndlings- er en skovgeranie. Den tåler både fugt og skygge. Men det ser ikke ud til at den sår sig selv som mange andre geranier gør. Så jeg må forsøge at huske at tage frø af den.

skovgeranie

Den er lidt mere rød end fotoet viser.

29. maj
Der er  så flot i rododendronafdelingen lige nu. Fra kontoret kan jeg bag hvidtjørnen se knaldgule azalier, lyserøde , lilla og mørkerøde rododendron.
Jeg har så travlt. Halser bagefter med havens gøremål. Har en masse småplanter, der skal plantes ud i bedene, som ikke er klar endnu. Så tingene er som de plejer at være i maj måned.
Aspargeserne er fine, og i dag har vi fået aspargessuppe med blendede mandler i.
Der er så mange buske , der blomstrer, og jeg viser nogle af dem. Først akebiaen. Den dufter som honning.

akebie

Så den stærkt duftende azalie.

duftende asalie

Den rødbladede malus (paradisæble) står i en krukke og venter på at komme i jorden. DEn er rigtig fin i år.

freja

23. maj
Vi var til fødevaremarked på Hørbygård forleden dag. Det var hyggeligt. Og jeg skal love for, at der var en stor have.

park 1

Der er noget mere græs, der skal slås end hjemme hos os. Og det er noget mere velplejet. Jeg må erkende, at sådan en plæne er flot.
Vi synes endda,  at vi har rigeligt at gøre med at slå græs, og havetraktoren har været i stykker en lille uge. Nu kører den heldigvis igen.

park 2

Der var en allé af kastanjetræer, der blomstrede. Træerne var vokset sammen over vejen, så der blev en grøn tunnel. Smukt.

park 3

20. maj
Tidsskrift om permakultur nr 17 er kommet. Det er endnu mere spændende end de tidligere.

tidsskrift

Der fortælles om nye måder at forvalte græsmarker på. Om en  ny dybdepløjning. Der er reportage fra besøg på et klimavenligt halmhus, et økosamfund i Italien og en skovhave i Sverige.
Det er bare så spændende at læse. Undtagen demn sidste artikel om insekter som spise. Det er ikke mig.
Jeg beundrer alle de mennesker, der gør alvor af at leve miljørigtigt i overensstemmelser med deres drømme. Jeg kunne godt ønske mig ung igen for at kunne gå ind i arbejdet med permakultur.

19. maj
Forleden aften var vi på besøg hos nogle havevenner. Det var en fornøjelse. Her kommer lige lidt fotos derfra.
Her er et nyanlagt bed. Læg mærke til kanten på det. Det er et surbundsbed med flis og spagnum.

nyt bed

Så er der lavet stoppested, så man kan sidde/ligge på haverundturen.

stoppested

Udsigten herfra mod syd er vandkanalen.

kanalen

Undervejs på haveturen er der de smukkeste gule tulipaner.

gule tulipaner

Paradisæbletræ.

paradisæbler

Og fruen i huset er langt mere sånørdet end jeg er.

såning

18. maj
Den første hængekurv er beplantet og klar til at blive hængt op.

første kurv

Den er blevet rigtig sød med billige planter fra dagligvareforretninger.

17. maj
Så står bøgen endeligt i fuld flor. Den smukkeste grønne farve. Mange tidligere år har det  været sådan, at når den står med de fineste lysegrønne blade får vi blæsevejr, så bladene slides i stykker og får brune kanter.  Vi har lige haft mange blæsevejrsdage, så måske får den lov at beholde sine smukke blade uforstyrret et stykke tid i år.

bøgeblade

Jeg går og småspiser af bladene. De smager godt og syrligt. Men det er mange år siden, jeg lavede salat af dem. Der er så meget andet godt at lave salat af.

16. maj
Når jeg kigger ud af mit køkkenvindue, ser jeg den fineste lugede stenbro. Det er manden der bare kan det der med at luge stenbro med et hakkejern.

stenbro

Området ved trappestenen til bagdøren er også blevet fint.

stenbro 2

15. maj
Bregnerne er snart fuldvoksne igen. De har opført sig anderledes i år. De plejer at komme i løbet af en 10 dage i rasende fart. I år har de været mindst en måned undervejs. Men nu er de der. Mandshøje og smukke.

bregner

14. maj
Rododendrontiden er begyndt her i haven. Det er smukt. Den første, der springer ud er en lilla azalie.

asalie tidlig

Jeg kan se den fra kontorvinduet.
Jeg kan også se den tidlige Cunningham white.

første rodo

Endelig er der de lille rodo med de store klokkeformede blomster – 3 i hver samling. Den gemmer sig langt oppe i haven, og man må bukke sig ned for at se den.  En af de store rodoer har næsten lagt sig ned over den på grund af den våde jord i foråret.

lille rodo

13. maj
Jeg slæber stadig grene ind imellem alt det andet arbejde. Da jeg kom over til biotopen, som vi kalder vore grendynger, så jeg pludselig, hvor smuk den var. Det skal I også se.


biotop

12. maj
Tulipanerne har været fremme et stykke tid nu, så jeg kan efterhånden nænne at plukke af dem. Det er blevet til maj måneds fine buket – bygget op omkring grene fra en kæmpebusk med hvide  blomster.

majbuket 1

11. maj
Så har vi fået bygget vort ærtestativ. Det tog en hel formiddag for os. Finde gode gaffelgrene, sætte det hele op og stabilisere det. Jeg havde gemt de bedste fra sidste år, så det er en blanding af friske nye og gamle grene.
Det er blevet helt hyggeligt at se på.
Ærteplanterne er allerede 15 cm høje, så de skal plantes så snart vejret bliver til det.

ærtestativ

De bliver plantet på nordsiden som sidste år. På sydsiden skal stangbønnerne så plantes. De er sået, men ikke kommet op endnu.
Og det bliver nemt at høste, for det er lige uden for døren i bedet ved siden af drivehuset.

6. maj
Der er gang i haven nu, og jeg har slet ikke tid til at passe hjemmesiden. Men manden gik en tur i dag og fotograferede. Her er nogle af hans billeder.

et til søbillede

den vi ikke kan huske navnet på

flaget oppe

primula

4. maj
Så er der palaver igen. De sorte fugle holder møde omkring en lille birk. Det kunne være spændende, hvis jeg kunne forstå fuglesprog, så jeg kunne finde ud af, hvad der er på dagsordenen. Jeg håber ikke, de aftaler at bygge flere reder. Ivrige er de.

en omgang snak

3. maj
Det suser godt i sasserfrassen. Pilemor og pilefar får luftet deres smukke lysegrønne paryk.

gang i parykken

One thought on “Maj 2017

Leave a Reply

