august 2017

Standard

 

Det er høst nu. Haven bugner, og der høstes  hver dag. På fotoet er det bladbeder. De er bare så smukke, og de smager godt. Toppen anvender jeg som spinat og stilkene i forskellige retter som gratin og fritata.

18. august
I begyndelsen af august satte jeg nogle stiklinger af blå gedeblad  og krølpil. Så vandede jeg dem, trak en hvid plastpose over og satte dem i drivehuset. Jeg prøvede sidste år med det samme , men uden held.

stiklinger

Jeg tror faktisk, at det lykkes i år. Plastposen er fjernet, og jeg vander direkte ned i potten. Der er kommet hvide rødder ud under potten af den blå gedeblad, så den er i orden. Det er mere uvist med krølpilen – men vi afventer lidt endnu.

16. august
Der er efterhånden en del køkkenhave – mere end det har været i mange år.  Og vi nyder at høste grønsager.
I “solariebedet” er der køkkenhave i år. I får lige et glimt af den. Det vokser godt. Jeg har ikke luget så meget, men det betyder ikke så meget på dette tidspunkt af året.  Planterne er blevet så store, at de ikke generes af konkurrencen fra ukrudtet.

urtebedet

14. august
Hortensiaerne har blomstret længe. De er usædvanlig flotte i år. Her er et udvalg af dem.

anden hortensia

En ganske almindelig hortensia, der gror nord for huset i skygge.

hortensia 1

I efteråret købte jeg noget pulver, der skulle give hortensia en blå farve. Og jeg gav alle mine hortensia pulveret. Det virkede på nogle af planterne. Ovenstående har overvintret i tomatdrivhuset og står i en krukke. Den har strålet smukt blå i mange uger.

åhortensia 2

Dette er Anna Belle. Den påvirkes ikke af pulveret. Den vokser ude ved riolysthuset og er stor og mægtig, som den plejer.

hortensia 3

Endnu en krukkehortensia, der ikke lod sig påvirke farvemæssigt. Smuk er den.

lilla hortensia

Denne blev påvirket. Smuk lyslilla. Den er dog senere blevet mere blå.Jeg synes den blå knude midt i hver enkelt blomst er så fin. Og den er blå hos mange af hortensiaerne uanset blomstens farve.

ny hortensia.jpg

Dette er den nyeste hortensia. Den gror nord for huset tæt ved vandbaljerne, der modtager alt regnvandet. Den blev netop købt sidste sensommer for at kunne tåle fugt. Og jeg var noget nervøs i foråret, fordi den lod vente længe på sig. Men den klarer sig. Og jeg går hen og nyder den hver dag.

rosehortensia

Så er der denne smukke hortensia, der har små rosenblomster. Den står i krukke på rioterrassen og har overvintret i tomatdrivhuset. Den beholdt sin farve. Det er jeg meget tilfreds med.

12. august
Så har jeg gjort drivehuset sensommerklart, så “nydeudetiden” forlænges. Der er ryddet op, klippet blomstervægge og fejet. Så når nu det bliver køligere, sætter vi os derind i stedet for at sætte os udenfor.
Jeg har besluttet mig til at arbejde mindre i haven og holde flere pauser. Det mærkes efterhånden nok også på siden her.

augustklart drivhus

Da jeg klippede væggene, var jeg nødt til at fjerne nogle af blomsterne og knopperne på trompetblomsten. De må så nøjes med vasen – på gulvet til venstre. Og jeg tror såmænd, at de holder lige så længe i den som på planten.

10. august
Kålen ser meget fin ud. Jeg har toscanakål, rød grønkål og almindelig grønkål.

alm grønkål

rød grønkål

palmekål

Der er næsten ingen kålsommerfugle i år, så indtil videre er de fri for larver. Der er så til gengæld snegle, der tager de nederste blade, men dem hiver jeg jo bare af. Så jeg ser frem til en god kålsæson i år.
Jeg har også rosenkål. Jeg kan bare ikke se , at der er anlæg til rosenkål på dem endnu. Men det kommer forhåbentlig snart.

8. august
Der er så mange vidunderlige krydderurter. Jeg har ikke rigtig haft held med tørremaskinen i år. Det er gået bedst med urtesalt.
Senest lavede jeg estragonsalt. Jeg hakkede det i hurtighakkeren og blandede det med salt – lige dele. Så tørrede jeg det i ovnen ved 100 grader.

estrtagonsalt

Der er lidt selvmodstridende, at ifølge opskrifterne skal urtesalt tørres ved 100 grader, mens det i tørremaskinen endelig ikke må få mere end 40 grader.
Men efter turen i ovnen har det stadig den fine grønne farve og det dufter stadig af estragon.

estragonsalt 2

6. august
I læstedet er der næsten altid læ. Om eftermiddagen og aftenen holder jeg mange små og længere pauser der.
Og udsigten er dejlig.

udsigt fra læstedet

Bedet med bunddækkeroserne udfolder sig ligesom jeg har forestillet mig. Roserne blomster på forskellige tidspunkter, så blomstringen strækker sig over hele sommerten.
Mellem  roserne  har jeg sat de smukke blå commelinaer.
Blomsten helt i forgrunden er dog en overraskelse. Det er en af mine buddaplanter. Rødderne ligner commelinaplanternes rødder.
Det samme bed set fra drivehuset.

udsigt fra drivhuset mod læstedet

Her er det en mirabilis i forgrunden. Jeg fik sat mirabilisserne meget sent, så jeg puttede dem ned, hvor der nu lige var en lille plads.
Jeg gætter på, at allerede næste år har roserne breds sig, så der kun er plads til roser.

3. august
En del af høsten fryses ned. Det meste anvendes i de daglige måltider.
Det er intet så godt som friskhøstede grønsager.  Og så får jeg rigtig god hjælp i disse to kogebøger.

opskrifter

Der så mange lækre opskrifter og forslag til tilberedning .

Leave a Reply

