September

Standard

Septembers foto er en af mine vinterhårdføre fuksia. Den har stået på samme sted i mange år og forbløffer hvert år med sin ynde .

23. september
Der er nogle smukke tågemorgener ind imellem. Her er nogle tågebilleder fra haven.
Indefra nyder jeg georginebedet. Det er også  dejligt i tågen.

tåge 3

Udenfor indrammes blikket ud mod vor mark vest for haven af nøddebuskene.

tåge 1

Mod øst lukker tågen også, så vi er godt pakket ind af skyerne. Der er stemning og mystik på færde.

tåge 2

21. september
Der er kommet varme på inde. Det er bare dejligt. Men vejret er ind imellem så godt, at vi også vil holde pauserne ude. Derfor er der også “kommet varme på” i driveren.

drivhus efterårsklædt

18. september
Vi rydder op i lavningen. Har fjernet brændenælder og gederams og selvsåede træer. Jeg har også hevet andemad og lignende op. Og efter regnvejret forleden med 19 mm er der begyndt at komme vand i den igen. Nu er den overskuelig, og vi må se, hvad der skal gøres på det sted.

lavningen

16. september
Vi rydder op. Og der dukker glemte ting og sager frem på loftet. En af dem er min farmors målebæger. Jeg mener at have fået fortalt, at hun medbragte det, da hun vendte hjem fra Amerika med juleskibet i 1916. Der står tal og procenter og ord foroven , og der er målestreger hele vejen op ad glasset. Jeg forstår ikke en dyt af det. Det er nok derfor, det blev sat væk.
Men jeg er begyndt at bruge det som køkkenvase. I hele havesæsonen står det med krydderurter.

buket

14. september
De nøgne jomfruer har vist sig i al deres skønhed. En overraskelse hvert år – at de allerede er fremme. Det er jo tegn på efterår. En gang var efteråret den årstid, jeg holdt mest af.  Og jeg holder stadig af høsten. De milde tunge,vindstille , duftende dage, hvor man næsten fysisk kan mærke, at alting modnes. Men efteråret med regn og rusk  er ikke min kop te.

efterår

Smukke er de, og de kan ses indefra huset, hvor der nu er sat varme på og stearinlysene er fundet frem og tændt.

12. september
Når katten er ude spiller musene på bordet. Bare fordi jeg er væk nogle dage for at passe nogle skoldkopper, bliver kålene spist. Mine store flotte kål.

spist kål a

Det er rosenkålene, det er gået ud over. Ikke et helt blad tilbage. Og her er synderne.

kålspisere

5. september
Igen et vidunderligt septembervejr.  I skal lige med på en lille rundtur i haven.
Mine græskar er noget småtteri i år . jeg tror ikke, der bliver græskar af betydning. men mine 3 squashplanter er superfine, og vi får alle de squash, vi kan ønske os. jeg plukker dem små.

squash

Ved trådhegnet, vi satte op mod øst satte jeg en klematis, som jeg købte i brugsen for 40 kroner. Den tror jeg, at vi får meget glæde af.

klematis fra brugsen

Så har jeg opdaget, at endnu en vinterfast fuksia er sprunget ud i hosta-daglilje bedet.

en anden vinterfast fuksia

Endelig har vi fået skåret grene væk, så jeg kan se den brogetbladede hortensia. Den er rigtig fin for tiden.

brogetbladet hortensia

3. september
Her i haven er det vidunderligt høstvejr. Vindstille, duftende, solfyldt.
Og jeg går rundt og høster. Her er det brombær. De er smukke, men efter min mening smager de ikke af brombær som jeg husker det fra min barndom. Jeg samler dem alligevel ind og laver syltetøj af dem, og det smager godt.

brombærhøst

Jeg plukker grønne bønner hver anden dag, forærer dem væk eller fryser ned eller koger dem til aftensmaden. Nu er tiden så kommet til at høste kogebønnerne.  Bælgene skal være gule, næsten hvide, før jeg plukker dem og bælger dem og fryser dem ned .

kogeærtehjøst

Bladbederne er så flotte i år, og der er mange af dem. Ca en gang om ugen høster jeg en plante og bruger den i maden. Stuver den, kommer den i en fritata, steger den sammen med sødkartoffel etc.

bladbedehøst

Så er der de store tomater. Der er næsten et helt måltid i hver tomat. Mange af dem ender på panden sammen med løg og andet godt, f. eks squash eller grønne bønner. Dem jeg har høstet i dag bliver til tomatketchup med banan og appelsin.

tomathøst

1. september
I skal se fotos fra det gule bed. Det udvikler sig forrygende. Jeg ser på det fra kontorvinduet flere gange dagligt. Og jeg går en ntur omkring det flere gange dagligt.
De fyldte solsikker skulle have været i knæhøjde. Det er der også nogen af dem, der er. Man kan også forestille sig, at der kan ske smuttere for frøfirmaerne, når de putter frø i poser. Men smukke solsikker er det heldigvis. Og vi elsker solsikker – især manden.

 

gult bed 1.jpg

gult bed 2

gult bed 3

gult bed 4

gult bed 6

gult bed 5

 

Leave a comment